Kiki's Stocksale Maastricht
Kiki's Stocksale Amsterdam
Kiki's Stippendoos

De collectie van Kiki Niesten Maastricht is opgebouwd uit de volgende merken:

Prada / Céline / Chloé / Alaïa / Balenciaga / Jil Sander / Loewe / Thom Browne / Dries van Noten / Missoni / Marni / Drome / Aspesi / CALVIN KLEIN 205W39NYC / Brunello Cucinelli / Valentino / The Row / Wandler / Pringle of Schotland / Hogan / Tod’s / K IK I

Pers

TextilWirtschaft, Nr. 15 2018
“Unsere Ware ist die Sensation”

Wer krank ist, geht zum Arzt, wer gut angezogen sein möchte, zu Kiki Niesten. Das ist die Botschaft einer Frau, die Geschmack und Geschäftssinn vereint.

Style has no age
Nouveau, editie 13 2017

Kiki Niesten zit al bijna veertig jaar in de mode. Ze is eigenares van een naar haar vernoemde kledingwinkel aan de Maastrichter Stokstraat én van twee stocksale-winkels. Haar favoriete kledingstuk? Een joggingbroek van kasjmier. Ze is geen fan van witte broeken, pailletten en alles wat te strak zit...

‘Anna Wintour kom ik geregeld tegen bij de shows. Over haar stijl zijn de meningen verdeeld; sommigen vinden die saai, maar ik vind haar altijd mooi. Of ze me kent? Nou, ze heeft in elk geval nog nooit “Hoi Kiek, hoe gaat het met je?” tegen me gezegd.’

Volkskrant Magazine, 6 mei 2017
Boven kunst, beneden mode

‘Kiki Niesten heeft boven haar toonaangevende modewinkel in Maastricht een appartement met een eigenzinnige kunstverzameling.’

Chapeau, juni-juli 2017
Dit is geen tas

„Maar het ís geen tas,” verklaart Kiki Niesten wanneer ik het voorwerp (kennelijk) de verkeerde naam geef. Ik knipper een keer met mijn opgen om het campagnebeeld voor de geest te halen en zie twee tasachtige verschijningen op de plek van Kiki’s - als die er al zijn - oogwallen. Hallucineer ik? Het moet haast wel.

De bag bag is een concept van het Amsterdams kunstenaarsduo Lernert & Sander. Vaak balancerend tussen reclame en kunst. Deze niet-tas is een genuanceerde gedachte over de modewereld die uitputtend kan zijn.

Harper’s Bazaar
Travel Notebook by Kiki Niesten

Kiki Niesten is een begrip in Maastricht en ver daarbuiten. Ze heeft duizend-en-een adressen, die niet zelden een raakvlak met mode hebben.

‘In het najaar moet ik, na het inkoopseizoen, echt even mijn hoofd leegmaken. Dan wil ik rust, zon, warmte. Vaste prik is dan een paar weken Bali.’

Volkskrant Magazine, 1 april 2017
Deze wallentas verschijnt vroeg of laat onder de ogen van elk modemens


‘Mode, vindt Kiki Niesten, eigenaar van de gelijknamige winkel in Maastricht en smaakmaker in Nederland, kan vermoeiend zijn. Heel vermoeiend, vinden ook Lernert Engelberts en Sander Plug, ontwerpers op het snijvlak van reclame en kunst. Hun nieuwste project is de bag bag: een tas in de vorm van wallen


die vroeg of laat ontstaan onder de ogen van de modemens. Het asymmetrische ontwerp is geënt op de wallen van Niesten.’

Savoir Vivre, lente & zomer 2017
Gold Award voor Kiki’s Stocksale

Maurice Mentjens is bekroond met de hoogste onderscheiding voor zijn ontwerp van 'Kiki’s Stocksale'.
De jury van de German Design Prize, kopstukken uit de internationale designwereld, waardeerde het ontwerp vooral om het uigekiende gebruik van de ruimte en wijze waarop inrichting, product- presentatie en merkbeeld elkaar versterken.

Vogue online, december 2016
JAN Magazine online, december 2016
De leukste cadeaus voor de feestdagen


Zowel JAN Magazine als Vogue tipten Kiki’s Stippendoos als één van de leukste – en best ingepakte – kerstcadeaus.


Bekijk hier de complete lijstjes:
Vogue.nl
Jan-magazine.nl

L1NWS, 10 november 2016
Twee Limburgers winnen German Design Award

Maurice Mentjens heeft de German Design Award gewonnen voor zijn ontwerp van Kiki’s Stocksale Maastricht. Er waren dit jaar 4000 inzendingen voor deze belangrijke Duitse designprijs.

Klik hier voor Maurice’ en Kiki’s reactie op deze prestigieuze onderscheiding.

 

Chapeau, april-mei 2016
Arty TEFAF people

“De week voor en tijdens TEFAF kan niemand in onze winkel vrij nemen, en alles en iedereen is zo uitgerust alsof er een derde Michelinster voor kledingzaken op het spel staat. Bij Kiki Niesten in Maastricht binnenlopen is voor veel exposanten en bezoekers uitgegroeid tot een ding. (...)
Ik houd van moderne kunst, maar ben vooral dol

op de afdeling juwelen. Temeer omdat een aantal werken vaak al op andere beurzen te zien was. Een paar jaar geleden heb ik een sober vormgegeven juweel gekost. Kopen op TEFAF is echte een heel bijzondere sensatie. Je wordt behandeld als een prinses en bent levenslang verzekerd van een uitnodiging voor de openingsavond.”

dS Magazine, 19 december 2015
De beste adressen in Maastricht

Belgen zijn fan van een weekendje Maastricht. De plek waar noord en zuid lijken samen te vloeien, wordt meeestal in een adem genoemd met bourgondische geneugten, maar gelukkig heeft de stad meer te bieden dan een frisse pint en een royale portie vlaai.

(...)

Om en rond het Stokstraat- kwartier huizen talloze boetieks, met onze Natan en Caroline Bliss, maar ook de winkel van Kiki Niesten, de vrouw die dertig jaar geleden al een boon had voor avant-gardemode en die naar Maastricht bracht. In haar shop vind je het kruim van de internationale mode.

Lees het hele artikel (pdf)

Harper’s Bazaar Woman of the Week:
Kiki Niesten

Kiki op de achterbank van een mercedes met Cécile Narinx, hoofdredacteur van Harper’s Bazaar. Over te klein, te strak en te kort.

Zuiderlucht, januari 2015
Kiki duikt in eigen archief

“Die rok wil ik eigenlijk niet verkopen, maar klanten kunnen er op bieden. Als iemand de juiste prijs voorstelt, mag zij hem hebben.”

Limbourgeois (L1), 2 november 2014
Kiki Niesten

Over Kiki’s nieuwe winkel in Amsterdam

Bekijk het videofragment

 

Independent Fashion Daily, 29 oktober 2014
Kiki’s Prada’s, Balenciaga’s, Marni’s en Céline’s

“Niesten werkt al tijden samen met Alexander van Slobbe en hij opperde eens iets te doen met die gigantisch hoop designerkleding die ze de afgelopen dertig jaar als een eekhoorn bijeen had verzameld.

In de nieuwe, diepe winkel in de Herenstraat, vlakbij Van Slobbe’s winkel, licht

Kiki Niesten samen met Alexander van Slobbe het bijzondere concept van Keuze van Kiki toe. Het concept draait om archiefstukken zoals Balenciaga’s uit de jaren tachtig en een jas uit Phoebe Philo’s eerste Céline collectie.”

Lees het artikel op Independent Fashion Daily

Het Parool, 30 oktober 2014
Wie een Pradatruitje vraagt, snapt het niet

Prada, Lanvin, Balen-
ciaga — zonder labels.
Kiki Niesten, bekend door haar modezaak in Maastricht, gaat nu in Amsterdam de barricaden op tegen de merkengekte.

 

Limburgs Dagblad, 30 oktober 2014
Kiki Niesten verkoopt ‘archief’ in Amsterdam

“In de 35 jaar dat we onze winkel uitbaten, hebben we van elke collectie stukken bewaard. Bijvoorbeeld omdat ik vind dat het niet waardig is bepaalde kleding af te prijzen. Die gingen naar de zolder, als archief. Neem een kasjmieren jas van Jil Sander, dat blijft voor altijd een Jil Sander.”

 

Harper’s Bazaar, september 2014
Kiki’s Maastricht

De gouden tips van Kiki en haar collega’s op het gebied van eten, drinken en slapen zijn gebundeld in Kiki’s Maastricht. Het vormde de basis voor deze reportage. Kiki: “Vaak hoor ik mensen zeggen: in Maastricht smaakt alles anders.
Wie ben ik om dat te ontkennen?”

 

Volkskrant, Sir Edmund, 20 augustus 2014
Dix Pièces

Tien inspiratiebronnen van Cécile Narinx, de hoofdredacteur van de nieuwe Nederlandse editie van Harper’s Bazaar. Naast een schilderij van John Singer Sargent, Nooit meer slapen van W.F. Hermans en de film Funny face: de winkel van Kiki Niesten. “Meer dan de winkel van Kiki heb je eigenlijk niet nodig”.

 

Volkskrant magazine, Reizen & uit, 12 april 2014
Out of office

“Mijn voornaamste criterium voor een geslaagde vakantie is dat het minstens zo comfortabel en luxe moet zijn als thuis. Het liefst nog een beetje luxer.”

 

Savoir Vivre aux Châteaux, lente & zomer 2014
Het favoriete kunstwerk van Kiki Niesten

Ruig, rauw en relativerend. Onderscheidend. Recht voor z’n raap, maar allerminst alledaags. Eerlijk en passioneel. Dwars, dat ook. Sarcastisch, maar zeker niet gevoelloos. Met een knipoog en toch bloedserieus.
Het is allemaal van toepassing op kunstenaar Han van Wetering (1948) van wie de Maastrichtse

modeonderneemster Kiki Niesten haar favoriete werk in de publieke ruimte heeft geselecteerd. Wie een tijd met deze eigenzinnige mode icoon praat over haar passie voor schoonheid, smaak en kunst, die zal merken dat er een diepe band bestaat tussen haar en Van Wetering.

Bron: Crasborn/Savoir Vivre aux Châteaux

Volkskrant, 7 oktober 2013
V-katern

Kleding inkopen is een vak apart. De Volkskrant ging met drie inkopers van luxe modemerken op stap. Kiki werkt al jaren samen met haar dochter Anne Hayen.
‘Ik weet het niet met deze schoenen, we hebben toch geen sneakerwinkel’, zegt Anne tijdens een afspraak in de showroom van het luxe schoenenmerk Hogan in Milaan.

Het is ieder seizoen hetzelfde verhaal: zijn er genoeg piepkleine, maar vooral ook iets grotere maten ingekocht? Zit er wel een stabiele smaaklijn in de collectie die straks in de winkel hangt? Hebben ze van alles wat? Genoeg jassen? Hoe verhoudt zich het aantal broeken tot het aantal rokken? En hebben ze wel de mooiste stuks uit de verschillende collecties?

Limburgs Dagblad, 23 april 2013
Gekleed in kunst

Maurice Mentjens ontwierp T-shirts voor het eigen label K IK I, vol inspirerende citaten. Van Einstein tot Banksy.
Maurice: “Ik vond het meteen heel erg tof. Ik vind haar winkel ook een van de tofste zaken van Zuid Nederland. Ze is ook echt iemand met visie”.

 

Volkskrant Magazine, 3 november 2012
SMAAK, smaakmakers kiezen de beste spullen.

In gewone kleding naar een feestje of in een korte broek naar een restaurant is volgens Kiki not done. ‘Ik vind het bijna een belediging voor de gastheer’. Niestens etiquette is samen te vatten: aandacht besteden aan. En dit moet breed worden opgevat: ‘Je eet met een stoffen servetje zoveel lekkerder dan met een papieren.’

Kiki’s keuze: Oorbellen van Van Slobbe, een Pradatas, Caballero sigaretten, raclette, LakLak nagellak, De Kleine Prins, Pradajas (collectie winter 2012), Eat Natural repen en Pakistaanse aanstekers uit Milaan.

NRC Handelsblad, DELUXE bijlage, maart 2012
Naar vriendschap zo’n verlangen

Alexander: “Ze gaat het ontkennen, maar we hebben best veel gemeen.”
Kiki: “We zijn allebei geen makkelijke mensen”.
Alexander: “Zij heeft aan het begin gestaan van het succes van grote merken. Marni was twintig jaar geleden nog onbekend. Prada was ook nog niet zo groot. Maar zij had het al.”

Kiki: “Hij bracht me in contact met Rineke Dijkstra, die ik bewonderde. Zij heeft mijn tweelingdochters gefotografeerd.”

DWDD, 18 april 2011
Over het succes van de zomercollectie van Prada

Prada heeft de meeste glossy covers gehaald dit seizoen. Cécile Narinx (ELLE), Milou van Rossum (NRC) en Kiki becommentariëren dit succes.
Kiki: “Als inkoper word ik heel blij van deze collectie.”
Cécile Narinx: “De crisis is voorbij, kleur en gekkigheid kunnen weer.”

Milou van Rossum: “Die mix van kleuren, strepen, bananen en Josephine Baker is geniaal.”
Jan Mulder: “Bananen... is dat geniaal?”

Bekijk hier de hele uitzending

NRC Handelsblad, 23 april 2011
Rubriek Werkpak

“Voor sommige mensen is naar de sauna gaan een sensatie, voor mij is dat kleren kopen; wikken en wegen, naar huis gaan met iets nieuws.”

 

Eigen Huis & Interieur, februari 2011
De interieurarchitect en het modemeisje

“Een hommage zoals je wilt, die jij bij het leven vast van de hand zou hebben gewezen. Maar die hij zo verdient, want hij was een groot interieurarchitect. Een minimalist maar dan met gevoel. Eigenlijk een klassieke ontwerper maar zonder de overdaad.” Nu hij er niet meer is merkt ze pas hoe ze hield van het klankbord dat hij was.

“Het is echt heel erg. Koop ik een stukje kunst, of wil ik iets veranderen in de winkel, dan denk ik altijd eerst “Wat zou Herman hebben gedaan?” Meestal weet ik het zelf wel, maar bij twijfel over een vormgevingskeuze fungeert hij als mijn referentiepunt.”

Chapeau, februari 2011
Angela Lambriex in de leer bij Kiki Niesten

“... zorg er voor dat je mooie spullen in je winkel krijgt, interessante contacten om je heen verzamelt, beurzen bezoekt en met de pers praat. Dat kun je niet alleen doen vanuit je winkel in Sittard. Maak daar tijd en ruimte voor. ... Daarnaast volhouden, keihard werken en nooit tornen aan kwaliteit en service, die moeten op en top zijn.

Maar onthoud wel: de klant is koning en wij zijn koninginnen, iedereen is gelijk aan elkaar.”

AM magazine, juli/augustus 2010
Top 50 zakenvrouwen

“‘Wanneer stop je?’ vind ik een verschrikkelijke vraag. Voor mij is dat hetzelfde als vragen wanneer ik stop met leven.”

 

Savoir Vivre aux Châteaux, zomer 2010
Medewerkers van eetcafé Doe Gewoon in het nieuw

“Toen ik hier voor het eerst binnenstapte, was ik onder de indruk van het project. Een aanwinst voor de stad Maastricht! Wat mij natuurlijk meteen opviel was de saaie werkkleding van de mensen hier. Ik wilde daarom heel graag een steentje bijdragen, vandaar het idee om hier echt iets bijzonders van te maken.”

 

Elle, april 2010
Kennis van Zaken

Inkopers van drie van de beste winkels in Nederland aan het woord. Kiki: “Als je een jurk van Alaïa honderd keer draagt, dan kost ie maar twintig euro per keer.”

 

Zuiderlucht
jaargang 4, april 2010

“Eerlijk is eerlijk, ik kijk ook naar mode door de ogen van de kassa. Bovendien, de klant wil geen mode, de klant wil mooie kleding.”

 

Jackie, april/mei 2009
Master Class

Wat moeten we hebben het komende seizoen?
“Een kokerrok en een hele hoge bandplooibroek, die zitten mooi en vrouwelijk. Ik heb genoeg van de bloemetjesjurken en de hoge kindertailles.”

 

Avantgarde, april 2009
Modezaken

“Dit is geen winkel voor de snelle fashionista.”

 

Volkskrant Magazine, 14 maart 2009
Kiki’s Kunststukken

Hij: “Wij merken niets van de kredietcrisis.”
Zijn vrouw showt een crèmekleurige suède jas van Brunello Cucinelli.
Hij: “Mooie jas.”
Zij: “Deze is donkerder dan die andere. Da’s toch handiger als ik de hond uitlaat.”

 

Red, september 2008
Do Women rule?

De blik van de man wordt minder belangrijk voor het kleedgedrag van vrouwen.
Kiki over dit onderwerp: “In de zaak zie ik het steeds weer bewezen: er zijn vrouwen die zich kleden zoals hun man dat graag ziet en vrouwen die zich daar niets van aantrekken. De tweede groep is zeker groeiende.”

 

Het Financieele Dagblad, 30 augustus 2008
Maastricht, tussen koopstad en kenniscentrum

Kiki heeft haar twijfels over de ontwikkelingen in haar stad. “Het wordt één grote shopping mall met dezelfde ketens die je overal ziet. Dat is weinig onderscheidend.”

 

ID+C, juli 2008
Interesting Space, Interior design of Kiki 2 Shop

Japans interieur tijdschrift. Special over retail. Geen Engelse vertaling, dus woorden schieten te kort...

 

Knettert, 2008-2009
programmaboek Theater aan het Vrijthof

Bijdrage Kiki: korte column over mode als emotie.
“De broodmagere modellen die als elfjes, een soort spoken of junks de catwalk op worden gestuurd, moeten een uitspraak doen waar vooral de pers door wordt ‘gepakt’. Zelden schrijft deze nog over de getoonde kledingstukken.

In plaats daavan beschrijven de modejounalisten de mate waarin het de ontwerper is gelukt zich in het creëren van een emotie te onderscheiden van andere ontwerpers.”

MaD, Maastricht Designguide
Selexyz Dominicanen

“... Kiki verkoopt dan ook geen mode, ze verkoopt stijl. En die is niet aan mode onderhevig. Wat haar en haar klanten bindt is een gedeelde vreugde in kwaliteit.”

 

Chapeau, februari-maart 08
Maurice Mentjens & Kiki2

First lady binnen het Maastrichtse modegebeuren Kiki Niesten vroeg Maurice Mentjens het interieur van de outlet Kiki2 in de Stokstraat in Maastricht te ontwerpen. Opdracht: maak een functionele, maar toch enigszins chique inrichting, maar wel met een portie humor.
Kiki: “Het gevoel is er, de sfeer is er en de humor

is er. Voor mij is de missie volledig geslaagd, maar ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht. Ik ken Maurice al sinds zijn middelbare schooltijd. Ik heb steeds met verwondering, verbazing soms, naar zijn groeiproces als vormgever gekeken. Voor mij is hij een groot talent, een sterke persoonlijkheid.”

Elle, december 2006
Alles uit de kast van Kiki Niesten

Handelsmerk? “Kniekousen of sokjes, onder een rok of jurk. Ik heb ze bijna altijd aan, ook in de zomer. Mensen vinden het vaak iets raars hebben. Laatst zei iemand: ‘Je ziet eruit alsof je zo van het ganzenbord bent gestapt.’ Maar ik vind het toch leuk. Het zit ook lekker.”

Favoriete lingerie? “Ook wat lingerie betreft ga ik voor heel erg basic. Ik heb het liefst glad ondergoed, Van die lingerie met kant en blaadjes en frutseltjes? Afschuwelijk. Ik stond ooit in mooie lingerie mijn tanden te poetsen en toen zei mijn vriend: ‘Ga je nog zwemmen of zo?’ Hij dacht echt: wat is er met haar gebeurd?”

Living
november 2006

Waar ga je uit? “Voor wilde feesten moet je niet in Maastricht zijn. Wij zijn meer van lekker eten en een afzakkertje halen in een café. Een goede discotheek vind je hier dan ook niet. Leuke cafés wel, zoals Take Five, in de Bredestraat, hip en met goede muziek, De Pieter in de Pieterstraat, een soort intellectueel

praatcafé en Servaas, een café in Oud Wyck, aan de andere kant van de Maas.”

Volkskrant 2 sep.06
modespecial

Zelfs in een stuk over mannenmode duikt Kiki op:
“Kiki Niesten is verplichte kost bij een modieus bezoek aan Maastricht. Haar winkel is met afstand de beste modewinkel van Nederland. Niesten doet niet in mannenmode dus stuurt ze de mannen van haar klanten naar Overeem & Van Wissen, naar Montulet of naar de

winkel die in aanbod nog het meest op de hare lijkt: PL-Line.”

De Limburger
1 september 2006

Wat mist Maastricht? “Hier in de Stokstraat zijn te veel modezaken. Er mag voor mij wel een leuke dagzaak komen. Waar mensen na het winkelen iets kleins kunnen eten. Onze klanten vragen hier vaker naar. En dan staan we met z’n vieren te denken waar we de mensen naar toe kunnen sturen. Verder vind ik dat de stad wel iets meer mag

toewerken naar een 24 uurs stad. We hoeven ons niet te vergelijken met Parijs, maar je kunt hier ’s avonds laat nog geen tuut frites meer krijgen.”

Mooiste plek? “Een lege Stokstraat. Dat komt niet zo vaak voor. Vroeg in de morgen, maar het liefst is ze me 's avonds laat. Dan is het net of de tijd heeft stilgestaan.”

Mode in Nederland
Redactie José Teunissen, 2006

“Niesten heeft een bijzonder gevoel voor details, prints en snit.”

 

Chapeau Februari-maart 2006
De serviezen van een modekoningin.

“De stip is haar handelsmerk, je zou ook kunnen zeggen dat ze als het ware de puntjes op de i zet, ofwel juist een punt erachter. Kiki wist en weet wat ze wil, ze is een doorzetter en een visionair.”

 

Elle september 2004
De dames van de garderobe

Interviews met inkoopsters van toonaangevende winkels, waaronder Kiki. “Ik zorg dat ik goed ben uitgerust. Je maakt lange dagen en je moet je constant concentreren op wat je kiest en wat het kost. Het moeilijkste van inkopen vind ik de verdeling van het budget.”

 

Elsevier februari 2004
Een uniek instituut in Maastricht.

“Maastricht dat is een stijlvolle stad. Maar wel heel anders dan bijvoor- beeld Amsterdam, waar vrouwen ook best iets prachtigs aantrekken, maar die gaan zelden ‘all the way’. Die compenseren nette kleren meteen weer door een jeans aan te doen onder een mooie Pradajurk of stoere laarzen onder een klassiek pak.

In Maastricht is de mentaliteit anders, daar durft een vrouw gerust helemaal in stijl te gaan.”

Kiki’s bookmarks

Kiki Niesten Maastricht haalt met regelmaat de pers. Dat is goed voor de winkel. Daar zijn we trots op. Maar welke media raadpleegt Kiki zelf om in tune te blijven met het modenieuws? Hieronder een lijstje.

Tijdschriften

Websites /Blogs